top of page

טיפים להכנת תוכנית עסקית

החלטנו ללמוד מטעויות



בדקנו מה הטעויות הנפוצות ביותר שבעלי עסקים עושים בכתיבת תוכנית עסקית, והנחנו אותם פה, כי הכי טוב ללמוד מטעויות של אחרים, לא?!


  • עשו עבודת הכנה עיינו בתוכניות עסקיות של עסקים אחרים, בעדיפות לעסקים הדומים לעסק שלכם מבחינת המוצר או השירות, והיקף הפעילות. מתוכניות אלה תוכלו ללמוד, תבינו יותר מה כתיבת התוכנית העסקית תדרוש מכם, ואף תוכלו לקבל מהם רעיונות ולסמן לעצמכם מרכיבים אליהם תרצו להתייחס ו/או ליישם בתוכנית העסקית שלכם. בהתאם לזה קבלו החלטה אם לכתוב את התוכנית העסקית בעצמכם, או שתרצו לקבל סיוע של יועץ עסקי, שכתיבת תכנית עסקית היא המומחיות שלו. סיוע של יועץ אומנם עולה כסף, אך הוא אובייקטיבי ומקצועי. לקריאה נוספת על בחירת יועץ מקצועי לחצו כאן


  • הכירו לעומק את המתחרים סביר שהמתחרים שלכם יוכלו להגיב בצורה מהירה וטובה לכניסת מתחרה חדש, למשל על ידי הורדת מחירים. וודאו שהתוכנית העסקית שלכם לוקחת בחשבון את העובדה שהמתחרים שלכם עשויים לשנות את האסטרטגיה שלהם כתוצאה מכניסת תחרות חדשה לשוק.

  • הימנעו מתחזית הכנסות אופטימית יותר מהמציאות לא מעט בעלי עסקים נוטים להעריך ביתר את הפוטנציאל העסקי, ולא מעט פעמים מגזימים בתחזית ההכנסות שלהם (מחיר גבוה מדי, כמות לא סבירה או שילוב של השניים). חשוב מאוד לייצר תחזית הכנסות סבירה, ולבחון מהי ההשפעה של סטייה בתחזית ההכנסות על התוכנית הכוללת (ניתוח רגישות). לעיתים, ניתוח רגישות יכול ללמד שסטייה של 10% בלבד במחיר המכירה עלולה לגרום לעסק להיות הפסדי. יהיה חבל להיכשל בעתיד בגלל בעיה או סיכון שהיה ניתן לגלות ולהתמודד איתו בשלב מוקדם.

  • היעדר הוצאות קריטיות טעות שכיחה היא שעסקים קטנים שוכחים או לא מכירים את מרכיבי ההוצאות בעסק. חשוב לוודא שכל ההוצאות הרלוונטיות שלכם נכללות בתחזית. עסקים פועלים בסביבה עסקית שונה, ולכן לכל אחד עשויים להיות סוג שונה של הוצאות (מעבר להוצאות הרגילות כמו שכירות, משכורות, ארנונה, ביטוחים, חשמל, הנהלת חשבונות וכו'). למשל, מספרה הרוצה להשמיע מוזיקה נדרשת לשלם תמלוגים, עסקים מסוימים צריכים אישור כיבוי אש וכו'. מומלץ להשקיע זמן ולחשוב על מגוון ההוצאות שעלולות להתהוות בעסק, כדי שפוטנציאל הרווח מהעסק יהיה ריאלי.

  • תכננו גם לטווח הקצר וגם לטווח הרחוק טעות נפוצה היא שעסקים חושבים מרבעון לרבעון, ואז מפספסים את התמונה הגדולה. לכן, כדאי שתתכננו גם לטווח הקצר וגם לטווח הרחוק. נחלק את המטרות לחצי שנה, מטרות לשנה קדימה, ומטרות לטווח הארוך- לשנתיים (ככל שהעסק יותר גדול ויציב נוכל להגדיל את הטווחים- לדוגמה, לשנה, ל-3 שנים ול-5 שנים, כך שמטרות אלו יקרבו אותנו לחזון). כתבו את התוכנית העסקית על גבי ציר זמן והתייחסו לאבני הדרך משמעותיות ברמת הפיתוח, הכניסה לשוק, הרחבת הפעילות וכו'.

  • רעננו את התוכנית העסקית למידה מתמדת והפקת לקחים היא חלק חשוב ובלתי נמנע בניהול העסק, אם נחליט לשנות את התוכנית המקורית שלנו נדאג לפעול בדייקנות על סמך מסקנות מבוססות שתומכות בצורך בשינוי. כבעלי עסקים אנחנו נדרשים להיות דינמיים וגמישים מספיק בשביל שנוכל להתאים את התוכנית העיסקית שלנו אם נצטרך אפילו מדי רבעון. העדכון לא חייב להיות משמעותי וחשוב לוודא שהביצוע בפועל לא מתרחק מידיי מהתחזית, ואם כן התחזית קדימה כולה צריכה להשתנות בהתאם (לדוגמה אם היקף ההכנסות שמשתנה או ישנה עלייה בתחרות יש לכך השפעה על מרכיבים נוספים כמו כמות העובדים וכד').

10 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

Menu
bottom of page