top of page

מודל SWOT

גלה מה היתרון שלך



מתאגידי ענק ועד עסקים קטנים, כולם מתכננים!


רובם נעזרים במודלים, והרבה משתמשים במודל SWOT. מודל פשוט ליישום, אפקטיבי וכזה שהתובנות שלו משמעותיות לעסק.


כבר ב-1965 החלו להתהוות היסודות למודל, הוא עבר מספר גלגולים על ידי חוקרים שונים עד שהגיע לתצורה אותה אנו מכירים כיום.


מטרת המודל היא לעזור לבעלי עסקים למפות את הסביבה בה הארגון פועל. תוצאות המודל יאפשרו להעצים את חוזקות העסק, לאתר הזדמנויות חדשות, להציע מענה למגבלות ולהתכונן לאיומים עתידיים.


ספרו לי עוד

באמצעות המודל נבחן גורמים ומאפיינים פנימיים של עסק וגורמים חיצוניים הקושרים לסביבה העסקית בה הוא נמצא. לכל אחד מאלו נזהה גורמים המסייעים ותורמים להתפתחות העסק, וכאלו שעשויים להפריע בהשגת היעדים שהצבנו.


1. גורמים פנימיים | זיהוי גורמים בתוך העסק, כאלו שנמצאים בשליטתנו וניתנים לשינוי

  • חוזקות (Strengths): משאבים או ידע ייחודי שמעניק לעסק יתרון ביחס למתחריו. נשאל, מה אנחנו עושים טוב יותר מהמתחרים? (לדוגמה – בסיס לקוחות נאמן, ספקים בלעדיים, מוסר עבודה גבוה).

  • חולשות (Weaknesses): היעדר משאבים או יכולות המביאים לנחיתות ביחס למתחרים. נשאל, אילו נקודות חולשה קיימות בעסק שלי? (לדוגמה – צוות חדש, מחסור באשראי, אין קהל לקוחות אוהד).

2. גורמים חיצוניים | זיהוי גורמים הקשורים לסביבה העסקית ולשוק בו אנחנו פועלים

  • הזדמנויות (Opportunities): מצבים בסביבה החיצונית באמצעותם נוכל לייצר יתרון ולהפיק רווחים. נשאל, האם יש מגמות חדשות בשוק? (לדוגמה – מיעוט מתחרים, צורך דחוף למוצר, ניידות לכל הארץ).

  • איומים (Threats): מצבים בסביבה החיצונית שיכולים להזיק לעסק. נשאל, לאיזה איומים נוכל להיערך מראש? (לדוגמה – כניסת מתחרים מחו"ל, שינויי רגולציה, מחסור בכוח אדם מיומן).

מידי שנה מפורסם דוח של משרד הכלכלה והתעשייה הסוקר את מצב העסקים הקטנים והבינוניים בישראל. מדוח זה ניתן להפיק נתונים רבים שיכולים לעזור במיפוי ה-SWOT.


אפשר דוגמה?

אפשר. ולא סתם דוגמה, הכנו לכם הצצה לאבחון SWOT של חברת Apple.

נקודות החוזק של חברת Apple

  • יכולות פרסום המגדילות את המודעות למותג ויוצרות ביקוש גבוה למוצרי החברה

  • ערוצי הפצה חזקים ונרחבים בארה"ב

  • מוניטין ומודעות גבוהה למותג

  • ניהול פיננסי אפקטיבי

נקודות החולשה של Apple

  • תלות במכירת מכשירי IPhone

  • ערוצי הפצה חלשים בהודו

  • הוצאות נמוכות על מחקר ופיתוח בהשוואה לחברות מובילות אחרות

  • חוסר התאמה למערכות הפעלה שונות

ההזדמנויות של חברת Apple

  • אינטרנט של דברים (Internet of things) IOT, שוק שצפוי לגדול באופן משמעותי בעשור הקרוב.

  • גאדג'טים לבישים בתחום הבריאות

  • הרחבת אפשרות התשלום באמצעות הנייד

האיומים על חברת Apple

  • התגברות התחרות עם חברות אחרות שמפעילה לחץ על החברה

  • פגיעה במוניטין החברה כתוצאה מתביעות על הפרות פטנטים

  • סיכון של הפרת אבטחת מידע

מניתוח SWOT של חברת Apple, נראה כי היא תישאר אחד השחקנים החזקים בשוק כתוצאה מיכולות הפרסום שלה ומהמוניטין שרכשה לעצמה. במשך השנים הקרובות יהיו לה הזדמנויות מעניינות בעיקר בשוק IOT והגאדג'טים הלבישים. עם זאת, קיימים גם איומים לא פשוטים, איתם תצטרך להתמודד בחוכמה לאורך הדרך.


רוצים להתחיל? היכנסו לקישור המצורף והתחילו בניתוח העסק שלכם.

20 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

Menu
bottom of page