top of page

8 | תוכנית תפעולית

נותנים מקום לאופרציה



התוכנית התפעולית תתאר את אופן תפעול העסק- שיטת ותהליך הייצור, כוח העבודה, הטכנולוגיה והציוד הנדרשים, הלוגיסטיקה לצורך שינוע הציוד, שיטת ההפצה, חומרי הגלם, תכנון המלאי- האם יש לנו את המוצר תמיד במלאי, או שאנחנו מייצרים אותו כל פעם על פי מידת הביקוש? לכל אחד מאופציות יתרונות וחסרונות; לדוגמה, החיסרון בהזמנה על פי ביקוש שזה יכול לקחת זמן, אולם החיסרון בהחזקת מלאי גדול שהוא יכול לגרום להוצאות מיותרות (כי ייתכן שלא נצליח למכור הכול). כן כמו, נפרט את לוחות הזמנים ליצור (מהו פרק הזמן הנדרש לייצור המוצר שלנו מתחילתו ועד סופו?). תכנית הייצור, תתבסס על תחזית המכירות והביקוש למוצר. בנוסף, אם אנחנו משתמשים במיקור חוץ ובספקים חיצוניים נמפה את הספקים הבולטים בתחום ונציין אם כבר יצרנו איתם קשר.


נתייחס ליתרונות וחסרונות של שיטת הייצור שלנו ולבעיות שעלולות לצוץ (מה עלול לעכב את ההצלחה? היכן צפוי לנו "צוואר בקבוק"), ונתאר איך נתמודד עם כל אחד מהם במידת הצורך.


« נשאל שאלות כמו:

  • האם מדובר בייצור המוני או ייצור מותאם אישית?

  • ממי נקנה את חומרי הגלם?

  • מה הם עלויות היצור?

  • איפה מאחסנים את הציוד?

  • איפה מספקים את המוצר/ השירות?

  • מה פרק הזמן הנדרש לייצור מתחילתו ועד סופו?


« לדוגמה:


נניח שיש לנו עסק המוכר קלפים עם שאלות לחקירה עצמית (קהל היעד העיקרי שלנו הוא מטפלים ואנשי חינוך). מבחינת תכנון המלאי- אנחנו קונים במרכוז כל פעם 150 ערכות (סביב ההזמנה אנחנו עושים 'באז' שיווקי), וב30 חבילות האחרונות אנחנו עושים הזמנה נוספת. את הקלפים מדפיס לנו בית דפוס "דפוס ברגע", ומרגע ההזמנה ועד שאנחנו מקבלים את הקלפים לוקח עד 10 ימי עסקים (והם לא נוטים להקדים). הקלפים מגיעים עם משלוח שעולה לנו 40 ₪. הקלפים מגיעים שהם כבר מוכנים, אך הקופסא שלהם מגיעה על קרטון פתוח כך שאנחנו צריכים להפוך אותם לקופסאות (מכיוון שבית הדפוס גובה על זה מחיר שלא משתלם לנו). בממוצע לוקח 2 דקות לקיפול קרטון אחד לצורת קופסא. בשלב זה אנחנו מעסיקים 2 עובדים נוספים שיסיעו לנו בקיפול הקופסאות (פרילנסרים איתם אנחנו מתאמים לפי הצורך ללא יחסי עובד מעביד). מה שמקטין את התלות שלנו בספקים נוספים ומקנה לנו יותר שליטה על זמני האספקה למוצר המוגמר.

10 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

Menu
bottom of page