top of page

5 | המתחרים

כשהיכרות טובה היא המפתח



המתחרים שלנו הם הכוח המניע והמעכב שלנו בו זמנית, ולכן כדאי שנכיר אותם, את המוצרים והשירותים שהם מספקים, את אופן הפעולה שלהם ואת המניעים שלהם. היכרות טובה אודות המתחרים שלנו תעזור לנו ליצור בידול לרעיון ולעסק שלנו- להבין ולהבליט את השוני של המוצר או השירות שלנו משל המתחרים ואת היתרון התחרותי שלנו, ובעצם תגרום לנו להיות בשיפור מתמיד. היתרון התחרותי יכול להיות קשור בגורמים כמו- מחיר, ייעול תהליכים, קלות ונוחות, הפצה רחבה, שירות טוב, אחריות, חדשנות, יתרון תדמיתי וכו'.


איסוף נתונים הוא תהליך חשוב. ככל שנאסוף יותר מידע מהימן ממקורות מגוונים ונכיר יותר לעומק את הסביבה העסקית נוכל להעריך כמה עסקים מתחרים איתנו על אותם לקוחות באזור ונגביר את סיכויי ההצלחה שלנו. (ניתן לעשות מחקר עצמאי אודות המתחרים על ידי סקר שוק עצמאי- לדוגמה לבקש הצעות מחיר מהמתחרים שלנו, לחפש מידע ברשתות החברתיות, לדבר עם לקוחות פוטנציאלים או עם בעלי עסקים אחרים דומים, לקרוא כתבות ומחקרי שוק מהעיתונות הכלכלית, לבדוק בגוגל כמה הודעות ממומנות יש בתחום, מה נפתח החיפוש ועוד).


מומלץ ליצור טבלה המציגה את המתחרים של העסק שלנו, המשווה בין פרמטרים שונים רלוונטיים (למשל מחיר, איכות, מיקום וכו'). בטבלה זו רצוי להתייחס גם לסוג המתחרים: מתחרים ישירים ("היושבים איתנו על אותה משבצת") ומתחרים עקיפים. לדוגמה, אם העסק שלנו מבוסס על מיקום גיאוגרפי, המתחרים הישירים שלנו מתחרים איתנו על מוצר או שירות דומה באותו אזור גיאוגרפי, ומתחרה עקיף יכול להיות עסק הדומה מאוד לשלנו מבחינת מה שהוא מספק ובמחירים שגובה, אך עוסק באזור גיאוגרפי שלא רלוונטי לנו. ממתחרים עקיפים כאלה נוכל ללמוד הרבה ולקבל מהם רעיונות לדוגמה לגבי בידול וצורות השיווק.


« נשאל שאלות כמו:

  • מי המתחרים שלי? האם יש מתחרה מוביל?

  • מה היתרון התחרותי שלי? למה שלקוח פוטנציאלי יקנה ממני ולא מהמתחרים שלי? מה יש לי שלהם אין?

  • מהו הערך המוסף שבזכותו לקוח שכבר רכש אצלי משהו בעבר יחזור לרכוש ממני משהו נוסף בעתיד?


« דוגמאות:

  • דוגמה להבלטת הייחודיות שלנו- חשוב שבכל מקום שאנחנו כותבים או מדברים על העסק שלנו נבליט את הייחודיות שלו מהמתחרים. נתייחס למטרה המוצהרת של העסק, למה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים. לדוגמה, במקום לכתוב "אני דולה" נכתוב: "אני מלווה, מסייעת ותומכת בנשים הרות במהלך תקופת ההיריון ובלידה עצמה ומציעה להן נוחות רגשית ופיזית". כמו כן, נוכל לפרט למשל את השקפת עולמנו בכל הנוגע לתקופת ההיריון ולתהליך הלידה.


  • דוגמה לטבלת ניתוח מתחרים:

הערות

פרסום באתר האינטרנט/פייסבוק/ אינסטגרם

מה המחיר שהוא לוקח עבור המוצר

האם מדובר במתחרה ישיר/עקיף

היתרון התחרותי שלו

שם המתחרה


14 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

Menu
bottom of page