top of page

3 | קבלת החלטות

  • תמונת הסופר/ת: יוני שטרנשיין
    יוני שטרנשיין
  • 23 במאי 2024
  • זמן קריאה 4 דקות

עודכן: 1 באוק׳ 2024

מסך ראשימנהלים עסקניהול עצמי ⬅ 3 | קבלת החלטות


מה זה, למה, איך ועוד

ree

אנחנו מקבלים בעסק שלנו החלטות ברמה יומיומית. ההחלטות נוגעות למגוון גדול של סוגיות: מכמה לתמחר מוצר ועד מתי לגייס את העובד הראשון (או החמישי) וגם – מהי מידת האינטנסיביות שאנחנו מעוניינים לעבוד בה ועוד. אבל... האם פעם עצרנו לחשוב על איך אנחנו מקבלים החלטות? האם יש דרך נכונה לקבל החלטה? כבעלי עסק, כדאי לנו לנהל את תהליך קבלת ההחלטות שלנו בצורה טובה. אם נדע לעשות זאת, נוכל לקדם את מטרות העסק, להיות רווחיים ולהקיף את עצמנו בשותפים להצלחה (לקוחות, ספקים ועובדים).


בחלק זה נדבר על הנושאים הבאים:

  • מה | מה זה בעצם קבלת החלטות?

  • למה | על החשיבות של תהליך קבלת החלטות מנוהל

  • איך | איך עושים את זה נכון ומאיפה מתחילים?

  • מבט מאקרו | עזר למיפוי אפשרויות ובחירת החלטה

  • קצת אחרת | איך נקבל החלטה במצב לא שגרתי? (פעולה > תובנה > תגובה)

  • היום שאחרי | מה שקורה לאחר קבלת ההחלטה

מה | מה זה בעצם קבלת החלטות?

קבלת החלטות היא תהליך של בחירה באפשרות פעולה אחת לעומת אחרות, תוך התייחסות למטרה הרצויה ולשיקולים המשמעותיים עבורנו.

למה | על החשיבות של תהליך קבלת החלטות מנוהל

תהליך מובנה של קבלת החלטות יעניק לנו ביטחון בבחירות שנקבל ויגדיל את הסיכויים להצלחת העסק ועמידה ביעדים שהוגדרו.

איך | איך עושים את זה נכון ומאיפה מתחילים?

ידוע שרוב ההחלטות שמתקבלות מבוססות במידה רבה על רגש. על מנת לקבל החלטה מחושבת ומתאימה ביותר, עלינו להגדיר שני דברים:

  • העקרונות החשובים - מהם הקווים האדומים שלי בקבלת ההחלטה?

  • השותפים בתהליך קבלת ההחלטה – מי משפיע ומי מושפע מקבלת ההחלטה?

לאחר שנגדיר את הדברים הללו, נפרוס את דרכי הפעולה האפשריות ונבצע השוואה ביניהן, מתוכן נבחר את האפשרות המיטבית עבור העסק שלנו.


אז מאיפה מתחילים? במצב של התנהלות שוטפת ותכנון מקדים ניקח מקרה לדוגמא: נניח שאנחנו רוצים לצמצם עלויות בעסק, אבל אנחנו לא יודעים כיצד לעשות זאת... עומדות בפנינו כמה אפשרויות: פיטורי עובדים, העלאת מחירים, החלפת ספקים ועוד. איך נחליט מה תהיה האפשרות הטובה ביותר עבור העסק שלנו? נשתמש בארבעה שלבי פעולה שיסייעו לנו בהחלטה - פירמידת קבלת החלטה:

  • העלאת אפשרויות פעולה

  • צמצום אפשרויות פעולה

  • השוואת האפשרויות המובילות

  • קבלת ההחלטה וביצועה

רגע לפני הפרקטיקה- אם בימים אלה ממש אתם מתמודדים עם החלטה שאתם נדרשים לקבל ומתלבטים מהי דרך הפעולה הנכונה, חשבו עליה, אתם מוזמנים לקחת דף ועט (או דרך כתיבה אחרת שנוחה לכם) ולנסות לענות על השאלות שמוצגות בהמשך במטרה להגיע להחלטה מחושבת ומדויקת:


העלאת אפשרויות פעולה - מהן האפשרויות בכלל?

נכתוב לעצמנו את כל האפשרויות הקיימות. לא נעשה לעצמנו "הנחות": כל מה שעולה בראש הוא רלוונטי בשלב הזה. כך נצליח להימנע מקיבעון באפשרויות המוכרות והנוחות.


כשאנחנו חושבים על אפשרויות הפעולה, נזכור כי לעיתים שילוב של מספר אפשרויות עשוי לייצר אפשרות חדשה וטובה. למשל: נניח וזו עונה חלשה מבחינת מכירות העסק ולכן אנחנו צריכים לחסוך בהוצאות. מצד אחד- אנחנו יכולים לבחור לקזז בהוצאות, מצד שני- אנחנו זקוקים לתוכנית שיווק מיידית כדי להצליח להעלות את המכירות בחזרה. האפשרות הטובה במקרה הזה היא דווקא לשלב בין שתי האפשרויות בדרך יצירתית, כמו למשל הכנת תכנית שיווק בעצמנו (באמצעות חקר באינטרנט) או עסקת בארטר - עסקת חליפין עם איש שיווק שיסייע לנו לבנות תוכנית שיווקית שתקפיץ לנו את המכירות תמורת משהו שהעסק שלנו יכול לספק עבורו.

צמצום אפשרויות פעולה - אלו אפשרויות הן המובילות עבורנו?

כעת, נסתכל על הדף ונבחן את האפשרויות שהעלנו בכדי לצמצם את הרשימה לעד שלוש האפשרויות הרלוונטיות ביותר. נזכור כי הרשימה המצומצמת תכלול בסופו של דבר 3 אפשרויות שיקדמו את המטרות שהגדרנו. חשוב שלא נתקבע לאפשרות הראשונה שעלתה, וניתן מקום לבחינה של כל אחת מן האפשרויות.

השוואת האפשרויות המובילות - מהו הערך של כל אפשרות עבורנו?

בשלב זה, נבחן כל אפשרות לפי 3 קריטריונים עיקריים:

  • באיזו מידה אפשרות הפעולה עולה בקנה אחד עם המטרות שהגדרנו לעסק? מטרות העסק מהוות עבורנו מעין מצפן שמסייע לנו להתמקד ולדייק את הדרך שלנו. ככל שהדרך שלנו, אותן הפעולות שנבחר, אכן ישרתו את מטרות העסק, כך הרתימה שלנו אליהן תהיה גבוהה יותר ויגבר הסיכוי שניישם אותן.

  • עד כמה יש לנו מוטיבציה ונכונות לפעול לפי האפשרות הזו?

  • האם האפשרות עונה על הצורך שלנו בצורה מלאה?

בחירת אפשרות פעולה הנותנת מענה אופטימאלי בשלושת הקריטריונים האלו מעלה את הסיכוי להצלחה.

קבלת ההחלטה וביצועה - מהי האפשרות הטובה ביותר שנבחר?

כעת לאחר שסיימנו לבצע תהליך השוואה בין האפשרויות שהעלנו, נקבל החלטה מושכלת ונבחר באפשרות הטובה ביותר עבורנו. באופן טבעי, כל החלטה כרוכה בסיכונים וויתורים ולכן עשויה להציף ספקות. תהליך קבלת ההחלטה באמצעות השלבים המקדימים מאפשר לנו לשאוב בטחון מהתהליך שביצענו ולהיות שלמים עם ההחלטה שלנו.


קצת אחרת | איך נקבל החלטה במצב לא שגרתי?

במצב אידאלי, כשאנו ניצבים בפני החלטה נרצה לבצע תהליך קבלת החלטות מסודר. אולם, קיימים מצבים רבים בהם אנחנו נדרשים לפעול באופן מידי כאשר אין לנו מספיק מידע זמין בנוגע לסוגיה. במצבים אלה, יותר מתמיד, מצופה מהמנהל שידע לקבל החלטות ברורות, לפעול לסדר בסיטואציה ולהכווין את העסק למקום בטוח.

איך נעשה זאת? נסביר את השלבים באמצעות מקרה לדוגמה: אנחנו נמצאים במצב נתון של עובד שהתפטר באופן מידי. אנחנו לקראת יריד מכירות, וחסר לנו כוח אדם לתפעל את המכירות.

נוכל לפעול על פי סדר הפעולות הבא:

ree

לסיכום | היום שאחרי

קבלת החלטות היא חלק בלתי נפרד מלהיות מנהל. אופן קבלת ההחלטות הוא יכולת עליה ניתן לעבוד, לשפר ולייעל. כדי לעשות זאת חשוב שאחת לכמה זמן נעצור ונחשוב על ההחלטות שקיבלנו, האם הן ענו על הצורך, או דווקא יצרו פערים חדשים? האם הייתה החלטה מתאימה יותר מזו שלקחנו? חשוב לזכור, במידה ומדובר בהחלטה שהתקבלה בצורה מחושבת ואפשרות הפעולה שנבחרה איננה מצליחה כפי שציפינו, תמיד נוכל לחזור לתהליך שביצענו ולבחור באפשרות אחרת שאולי תתאים (אלא אם מדובר בהחלטה שהתקבלה בשעת לחץ, שאז לא תמיד נוכל בהכרח לחזור אחורה ולבחור באפשרות אחרת, אבל כן נוכל ללמוד מזה לעתיד.


לעזר עבודה בנושא קבלת החלטות לחצו כאן.





 
 
 

תגובות


Menu
bottom of page