top of page

נקודת האיזון

הנקודה שכל בעל עסק מחכה לה



השקעה קטנה או גדולה, זה לא משנה - כל עסק מתחיל מהשקעה כספית מסוימת.


כל עסק בתחילת דרכו מפסיד כסף! זה נשמע מאיים, ולמעשה זו הסיבה שמרבית מהיזמים נמנעים מהקמת עסק עצמאי. רק אלה שלא נרתעים מהעניין, לוקחים את זה בחשבון ונערכים מראש, יכולים לצמוח ולפתח את העסק שלהם בהצלחה.

אז איך מקבלים החלטה? לפני שאנחנו בכלל מתחילים נבחן כמה מספרים שיציגו לנו את נקודת האיזון של העסק שלנו, נקודה חשובה שתשמש אותנו בתחילת הדרך אבל תהיה משמעותית לא פחות גם בהמשך.


נקודת האיזון זו הנקודה שממנה והלאה העסק מפסיק להפסיד ומתחיל להרוויח. זו הנקודה בה סך המכירות/הכנסות המצטברות שווה לסך ההוצאות המצטברות, כלומר מאפס אותו. נקודת האיזון מאפשרת להיות בשליטה ובקרה על העסק, ומסמנת לנו את הרגע שממנו נתחיל לקצור פירות ולהניב רווחים. ע"י פעולות חשבון פשוטות נוכל לדעת מה מידת ההשקעה הצפויה, את מידת ההכנסה הנדרשת וכך לחזות את הזמן המשוער להגעה לנקודת האיזון.



אז הבנו למה בחינת נקודת האיזון של העסק שלנו בתחילת דרכו היא נקודה חשובה מאוד, נקודה זו חשובה לא רק בשלבי ההקמה, ניתן להגדיר את נקודת האיזון כנקודה שנעה עם ההתפתחות של העסק.


למה אנחנו מתכוונים? במצבים של הרחבת פעילות (פתיחת חנויות, הקמת אתר מכירות, מערך שירות שליחים) גישה לשווקים חדשים או גידול משמעותי בהוצאות כמו עליית מחיר של חומרי גלם עיקריים כדאי שנהיה מחוברים למספרי ההכנסות אל מול ההוצאות בעסק ונבנה תמונת מצב חדשה שתגדיר לנו נקודת איזון חדשה.


החישוב

היכנסו לקישור: מחשבון נקודת האיזון וחשבו את נקודת האיזון של העסק שלכם בקלות ובמהירות.


למעמיקים ברציונל...


בגדול - העריכו את הרווח הגולמי שמשקף את מכירת המוצרים/שירותים, והפחיתו ממנו את עלויות הייצור/האספקה.

ובקטן – חלקו את הוצאות העסק להוצאות קבועות (כמו ארנונה וחשבונות) והוצאות משתנות (כאלו שגדלות פר יחידת מוצר שנמכרת).


לדוגמא: נספר על עסק לייבוא ומכירת צליות. צלייה נמכרת ב-3,000 ₪ בעוד עלות יבוא צלייה כולל התקנה ושכר עובדים עומד על 1,500 ₪ ליחידה שזה 50% ממחיר המכירה.

  • הוצאות קבועות חודשיות = 30,000 ₪ מסומן X בנוסחה (לדוגמה ארנונה וחשבונות)

  • הוצאות משתנות = 50% ממחיר המכירה בדוגמה זו, מסומן Y בנוסחה (לדוגמה עלויות חומרי גלם)

הנוסחה שלנו היא X/(Y/100) ואם נכניס את המספרים -> 30,000/(50100)

אם כך, נקודת האיזון של העסק למכירת צליות תתממש ב60,000 ₪. כלומר העסק צריך למכור כל חודש 20 ציליות כדי לא להפסיד. החל מהצלייה ה-21 העסק יתחיל להרוויח.


רוצה דוגמא נוספת? צילה, אמנית מוכשרת שרוצה לפתוח גלריה במרכז העיר, מאמינה שתמכור לפחות שני ציורים בשבוע. היא יודעת שמחיר המכירה לכל ציור שלה עומד על 1,100 ₪.


צילה הניחה על גבי הטבלה את המספרים הבאים:


צילה יודעת שתצליח למכור 2 ציורים בשבוע, שזה 9 ציורים בחודש, שייצרו הכנסה של 9,900 ₪, ובנוסף, צילה יודעת על עלויות הייצור החודשיות המשתנות שלה – עלות רכישת חומרי היצירה. בחישוב פשוט צילה יכולה לדעת מראש שנקודת האיזון שלה תתממש לאחר 10 חודשים בהנחה שהיא אכן תמכור 9 ציורים בחודש. מעבר לכמות מכירות זו (9 ציורים) צילה תייצר רווח ומתחת לכמות מכירות זו היא תפסיד כסף מידיי חודש. לאחר 10 חודשים, נקודת האיזון החודשית של צילה תהיה מכירה של 8 ציורים (נקבעה נקודת איזון חדשה כיוון שעלות השיפוץ התקזזה), מתחת לכמות מכירות זו (8 ציורים) היא תסיים את החודש בהפסד, ומעל כמות מכירות זו, צילה תסיים את החודש ברווח. בנוסף, צילה צריכה להפריד בין הוצאות קבועות חודשיות – שכירות, חשמל וארנונה, שמשפיעות על נקודות האיזון בצורה חודשית קבועה, לבין הוצאות קבועות חד פעמיות (שיפוץ) שהיא צריכה להחזיר את ההשקעה בגינם באופן חד פעמי.


רמת המודעות שלנו כמי שאחראיים על ההתנהלות הכלכלית בעסק תשפיע על קבלת ההחלטות ותוביל אותנו להערכות מוקדמת בפני שינויים וצמצום נזקים. מחיפוש מקורות מימון נוספים לחודשים הראשונים, ואולי אפילו שינוי קונספט עסקי. במידה ותרצו, ניתן להיעזר ברואה חשבון להכוונה וקבלת המלצות.


עכשיו אתם: מהי נקודת האיזון של העסק שלכם?

21 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

Menu
bottom of page